Sól drogowa - charakterystyka

posypywanie drogi solą

Wiele osób myśli, że sól drogowa jest tym samym, co sól, której używa się w kuchni. Choć w 90-97% ma ona ten sam skład, sól drogowa składa się też z trujących dla człowieka związków, których pod żadnym pozorem nie powinno się konsumować. Sól tę szczególnie chętnie wykorzystuje się zimą, gdyż roztapia śnieg, co w konsekwencji pomaga zwalczać śliskość na drogach oraz innych powierzchniach.

 

Skład soli drogowej oraz jej przechowywanie i transport

​Skład soli drogowej to głównie czysty chlorek sodu, który jest bezbarwnym ciałem stałym o strukturze kryształu. W celu zapobiegania zbrylania soli, dodaje się do niej żelazocyjanek potasowy. Oprócz tego, w składzie soli drogowej znajduje się woda oraz substancje w niej nierozpuszczalne. Do przechowywania soli powinno się przeznaczyć suche i czyste miejsce, np. halę. Podobne warunki trzeba zapewnić soli podczas transportu, do którego wykorzystuje się specjalnie przystosowane kontenery oraz samochody. W celu upewnienia się, że daną sól drogową cechuje wysoka jakość, należy sprawdzić, czy jest ona sucha, bezwonna i nie bryluje się.

 

Jak stosować sól drogową?

​Zastosowanie soli drogowej jak niezwykle proste — wystarczy wysypać ją na teren, który nie ma być śliski. Posypuje się nią ulice, podjazdy, ścieżki parkowe, chodniki, tory czy też rozjazdy kolejowe. Bardzo ważna jest jej ilość, ponieważ zbyt duże użycie soli drogowej, może nieść za sobą złe skutki, takie jak: niszczenie obuwia, przyspieszenie korozji podwozi i karoserii aut czy też uniemożliwienie roślinom poboru wody. Należy jednak nadmienić, że stosowanie soli drogowej w odpowiedniej ilości ma wiele plusów. Jej użycie powinno się rozważyć szczególnie wtedy, kiedy chcemy szybko i skutecznie uporać z oblodzoną czy zaśnieżoną drogą.

Zobacz również: SODA AMONIAKALNA A KAUSTYCZNA - RÓŻNICE